torstai 7. helmikuuta 2013

Kengät kullan kalliit

Se varuste-postauksien sarja tyssäsi vähän lyhyeen, kun ei olla kirjoitettu mitään ratsastusvarusteiden jälkeen. Senpä takia ajattelin nyt raapustella teille muutaman rivin mun treenikenkävalikoimasta, joka kyllä sekin kalpenee kun kuuntelee maajoukkuetyttöjen juttuja siitä mitä ne pakkaa kisoihin mukaan... esim miekkailukengät on mulle vielä ihan täysi arvoitus ominaisuuksiltaan ja tärkeydeltään, mutta kaikki aikanaan i guess.

Tärkeimmät ja rakkaimmat kenkäni ovat ne jotka näkyy tuossa blogin bannerikuvassa, Asicsen juoksulenkkarit mallia Gel Cumulus 13, jotka onnistuin löytämään puoleen hintaan Intersportista loppukesästä. Toi on sopivan kapea malli, joka tukee mun jalkaa hyvin, ilman että tarvitsee riuhtoa nauhoja ylimaallisen kireälle, kivan rullaavat ja kevyet. Asicset on tosijuoksijoiden suosimat, ja kyllä allekirjoitan niiden laadun itsekin. Myös Niken juoksukenkävalikoima on kai jees, mutta olen kuullut että niiden kengät on joillekin aika kapean mallisia. Muillakin varmasti on ihan hyviä kenkiä, mutta omat koipeni on itselleni sen verran rakkaat että ne ansaitsevat tosihyvät kengät, joten itse meen kyllä näillä merkeillä. Periaatteena on se, että maksan mieluummin kunnollisista kengistä nyt kuin rikon jalkani jollain vanhoilla halpistossuilla ja joudun polvileikkaukseen kolmevitosena... Nää on superit varsinkin attackissa ja stepissä, joissa suositellaan käytettävän juoksukenkää, mutta käytän kyllä samaa kenkää myös Combatissa ja kaikessa.


Ulkona juostessa mulla on käytössä mun vanhat treenilenkkarit, eli pikkuisen vanhempi Asicsen kenkä, malli Gel Nimbus 13, joka aikanaan valittiin vuoden parhaaksi juoksukengäksi. Mua houkutteli varmaankin eniten kengän nimi, Harry Potterillahan oli Nimbus-merkkinen luuta! Nää palveli hyvin monta vuotta aktiivikäytössä, mutta koska aktiiviliikkujan pitäisi vaihtaa kenkiä ihan yyber-usein, oli aika hankkia uudet, ja koska mulla ei ollut kunnollisia ulkolenkkareita, nää sai siitä uuden uran.


Tällä hetkellä meikkailukenkinä mua palvelee kesällä reilikengiksi hankitut Reebokin EasyTonet, alias pepunkiinteytyskengät. Noilla siis pitäisi olla jalkojen ja pepun lihaksia kiinteyttävä ja rasvaprosenttia alentava vaikutus :D Hankittiin se kuitenkin siksi (siskolla oli samanlaiset mutta valkoiset, mutta mä näytin niissä valkoisissa ihan ostarin Marketalta, joten onneksi löysin nää hienommat... niissä on kultareunus ja kaikkee!), että ne on NIIN MUKAVAT. Kuin tyynyjen päällä kävelisi kilometri toisensa jälkeen. Mulla taisi kuitenin olla ehkä 1/3 liian pieni koko, koska kengät JA kantapäät hietyi rikki jossain vaiheessa. Sen takia en niillä pysty juoksemaan, mutta miekkailukenkinä ne palvelee tosi oivasti, eikä ole ihan yhtä arvokkaat kun mun Asicset (varmaan heittäisin miekan nurkkaan ja kävisin nyrkein käsiksi vastustajaan jos joku tekisi mulle varvaspiston Asicset jalassa, eli näin lienee parempi). Nykyisin käytän näitä myös jos meen pelkästään jollekin ei-liikkuvalle tunnille (BodyPump, CXWorx,salitreeni...), säästäkseni ihania Asicsejani jonkin verran.

Kengät tosiaan kannattaa valita tarkkaan, koska huonoissa kengissä menee treeni toisensa jälkeen pieleen. Ainakin Intersportissa on tosi hyvä palvelu, jota kannattaa hyödyntää. Kannattaa myös tietää miten itse askeltaa, onko yli-tai alipronaatiota tai vastaavaa ja valita kenkä sen mukaan. Itselläni oli aikoinaan ylipronaatiota ja käytinkin jonkin aikaa tosivanhoissa halpislenkkareissani tukipohjallisia, mutta pronaatiokin lähti itsestään pois kun aloin käydä hierojalla. Tärkeää on myöskin muistaa, että kengät oikeasti kuluu käytössä, eli niitä pitää uusia! En ole alan ekspertti, mutta käsittääkseni samoilla kengillä ei pitäisi juosta paljonkaan enempää kuin n. 1000km, ja esim aktiivisesti (siis montamonta kertaa viikossa hötkyilevän, ei kerran viikossa steppitunnilla käyvän) ryhmäliikuntaa harrastavan pitäisi vaihtaa kenkää n. 6-12kk välein. Itselläni kyllä ihan rahallisistakin syistä nuo välit tuppaa venymään, mikä on tietysti harmillista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti